top of page

אחד הסודות להשפעה נמצא בצד השלישי של המטבע

כשאנחנו רוצים להשפיע אנחנו נוטים לשים הרבה חשיבות ומשקל על שיחות ספציפיות.

תחשבו למשל לרגע על המצב הבא, נתקלתם באדם שתרצו להרשים.

אולי זה דייט, אולי ראיון עבודה ואולי מפגש חברתי.

מה שמשותף לשלושת המצבים האלו הוא שהם משמשים נקודות סינון במערכות יחסים. לפי איך שנתקשר ואם נצליח להשפיע יקבעו דברים, אם יהיה עוד דייט, אם נתקבל לעבודה, אם האדם שרק הכרנו ירצה להיפגש שוב וליצור חברות.


נניח והתחלתם לשוחח אבל משהו משהו משתבש, אולי אתם לא בטוחים בעצמכם, אולי אמרתם את הדבר הלא נכון, אולי הצד השני לא מתעניין או שהשיחה נקטעת מסיבה זו או אחרת. ברגע שהשיחה מסתיימת, סביר שתדעו שזה לא הלך כמו שרציתם.

ברגע הזה בעצם זרקתם מטבע לאוויר. רוב האנשים יכנסו כאן לאחד משני דפוסי חשיבה שמשבשים את סיכויי ההצלחה שלהם, שני צדדים של מטבע, וכל אחד מהם פוגע בכם בצורה משמעותית.


הצד הראשון של המטבע


יש אנשים שנכנסים למצב של ביקורת עצמית קשה, חושבים על כמה הם היו גרועים, שהם פישלו, שהם עשו מעצמם צחוק, שהם הרסו את הסיכוי שלהם, שיחשבו עליהם דברים לא טובים, ואולי שהם הביכו את עצמם ליד כולם. המצב הזה בדרך כלל יגרום לאנשים לוותר. זה אומר שהם יוותרו על ניסיונות נוספים מול אותו אדם ולפעמים אפילו ישכנעו את עצמם שכדאי לוותר בכלל על לנסות להשפיע. כאן מתחילות מחשבות כמו "דייטים זה לא בשבילי" "אין לי סיכוי להתקבל לעבודה" " אני אף פעם לא אצליח להכיר חברים" ועוד מחשבות שמורידות אותנו. אבל זה רק צד אחד של המטבע.

הצד השני של המטבע


יש גם את האנשים שנכנסים למצב הופכי לגמרי, הצד ההפוך של המטבע. הם יחשבו שזה לא קשור אליהם, הם פעלו בצורה מושלמת וכל מילה שיצאה להם מהפה הייתה הברקה מנצחת, כנראה שהצד השני פשוט דפוק או שלא היה להם מזל היום אבל בכל מקרה זה לא קשור אליהם. האנשים האלה ימשיכו ליצור תקשורת ולנסות להשפיע וזה טוב אבל הם יחזרו על אותן הטעויות כי מבחינתם הם עשו הכול מושלם. אלברט איינשטיין אמר פעם: "אי־שפיות זה לעשות אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאות שונות." חשיבה כזו מובילה לסוג של שחצנות, גם זה מוריד את הסיכוי להשפיע. חשוב לזכור שגם זה, רק צד אחד של המטבע.

הצד השלישי של המטבע


תחשבו רגע על המטבע הזה שנזרק באוויר. לרוב המטבע ינחת על עץ או על פלי.

ישנם גם מקרים שבהם המטבע נעמד על צידו, במקום ליפול על עץ או פלי המטבע נמצא בין שניהם. כשמטבע נעמד באופן הזה שום דבר איננו מוכתב ויש חופש.

במקרה שלנו הצד הזה, הצד השלישי של המטבע מתגלם בדפוס חשיבה אפקטיבי במיוחד להשפעה, "שום דבר לא באשמתך אבל הכול באחריותך". תחשבו טוב על הביטוי הזה ואיך הוא רלוונטי ממש לדברים שקורים לכם ביום יום. זה בדיוק דפוס החשיבה שיאפשר לכם לשחרר ביקורת עצמית הרסנית, ובאותו זמן להמשיך להשתפר. ברגע שתפנימו את המשפט הזה תוכלו יותר בקלות להמשיך לנסות להשפיע ללא רגשות נחיתות או הלקאה עצמית, זה לא באשמתכם.

באותו הזמן, תתמקדו באחריות על התוצאה. תוכלו לבחון איך לפעול אחרת בפעם הבאה ולהשתפר. אולי אתם יכול לשפר את מה שאמרתם? יכול להיות שהצורה שבה ניגשתם יכולה להשתפר? יכול להיות שלא התחברתם למה שאמרתם ונשמעתם מזויפים או לחוצים?

כבר באותו הרגע שבו תתמקדו בשיפור הגדלתם את הסיכויים להשפיע.

כתבות ומאמרים

bottom of page